Nemokamos vasaros stovyklos – mokymosi sunkumų patyrusiems vaikams

2021 12 07
2021-12-07 2021-12-07
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) 2021 m. pavasarį inicijavo švietimo teikėjų konkursą nemokamoms teminėms vaikų vasaros stovykloms rengti. Pagrindinis jo tikslas – sudaryti galimybių stovyklauti ir patobulinti žinias tiems mokiniams, kurie dėl nuotolinio mokymo(si) patyrė daugiausia sunkumų. Pavyzdžiui, prarado mokymosi motyvaciją, pasižymi prastėjančiais akademiniais pasiekimais, auga socialinės rizikos šeimose arba neturėjo palankios mokymuisi aplinkos namuose. Tikslinė grupė – 5–8 klasių mokiniai. Visus juos atrinko mokyklų vaiko gerovės komisijos.  

Konkurso dalyviai vaikams turėjo pasiūlyti ugdomųjų veiklų, skirtų matematiniam, gamtamoksliniam ir kalbos ugdymui. Kartu pasistengti, kad vaikai visos stovyklos metu būtų fiziškai aktyvūs, stiprintų per karantiną susilpnėjusias savo socialines-emocines kompetencijas, veiktų naudojant aktyvaus mokymo(si) metodus. Skiriant finansavimą, atsižvelgta ir į papildomus kriterijus. Minimali stovyklos trukmė turėjo būti 7 kalendorinės dienos. Ugdomųjų veiklų įgyvendinimui buvo būtini savanoriai. Stovyklų programose dalyvavę mokiniai, įtraukiant ir mokinių su specialiaisiais ugdymosi poreikiais, turėjo būti iš skirtingose savivaldybėse veikiančių mokyklų. 

Pagrindiniai skaičiai

Konkursą organizuoti ir vykdyti pavesta Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centrui (LMNŠC). Juo susidomėjo 71 švietimo paslaugų teikėjas. Sutartis su LMNŠC pasirašė 49. Liepos–rugpjūčio mėn. stovyklos surengtos 45 iš 60 Lietuvos savivaldybių (žr. 1 pav.). Jų įgyvendinimui paskirstyta 381 140,88 eurų suma. Stovyklose dalyvavo 2606 mokiniai, iš jų 20 proc. su specialiaisiais poreikiais. 26 stovyklų vykdytojai organizavo dienines stovyklas, 23 – naktines. 17 iš 49 stovyklų vykdytojų rengė daugiau nei vieną stovyklos pamainą. Iš viso įvyko 95 stovyklos. Stovyklose talkino 192 savanoriai (žr. 1 lentelę). 


Ką vaikai stovyklose veikė?

Valstybės finansavimą gavusių stovyklų rengėjų programos labai įvairios, kūrybiškos. Pradedant įvairių skaičiavimo strategijų taikymu, gamtos reiškinių stebėjimu, tyrinėjimu, technologijų taikymu, baigiant įvairių tekstų skaitymu, jų supratimu ir interpretavimu, sudėtingesnio žodyno plėtojimu, gebėjimu kurti rišlų tekstą ar pasakojimą. Vaikai įvairiais būdais skatinti būti fiziškai aktyvūs, bendrauti, ugdytis komandinius įgūdžius (žr. 2 pav.).  


Kokių rezultatų pavyko pasiekti?

Išanalizavus stovyklų ataskaitas, paaiškėjo, kad vaikų ir jų tėvų / globėjų atsiliepimai apie šias stovyklas yra teigiami (žr. 3 pav.). Stovyklos ypač patiko kaimiškose vietovėse gyvenantiems vaikams, nes jiems trūksta papildomų veiklų. Daliai jų dalyvavimas tokio pobūdžio veiklose buvo visiškai nauja patirtis, todėl mielai dalyvautų dar kartą. Namo vaikai grįžo pailsėję, pasisėmę naujų žinių ir įspūdžių, susiradę naujų draugų. Stovyklos laikas jiems neprailgo, nes tradicines pamokas pakeitė įdomios praktinės užduotys, komandiniai žaidimai, susitikimai su specialistais, iššūkių keliančios turiningos išvykos. Vaikus motyvavo ir bendraamžių palaikymas, vertinimo nebuvimas. Visa tai leido atsiskleisti jų kritiniam, loginiam mąstymui, kūrybiškumui. Didžiąją laiko dalį aktyviai leidžiant gamtoje, pagerėjo stovyklautojų sveikata, jie tapo ištvermingesni, drausmingesni, atsakingesni, savarankiškesni. Kadangi daugelyje stovyklų buvo vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, dar ir tolerantiškesni.

Kasdienėse situacijose ir atliekant įvairias užduotis stovyklų dalyviai skatinti tarpusavyje bendrauti anglų kalba. Dėl to pagerėjo bendravimo užsienio kalba įgūdžiai. Šiuolaikinių, išmaniųjų technologijų pasitelkimas prisidėjo prie informacinės ir technologinės mokinių kompetencijų tobulinimo. Kai kuriuos vaikus dalyvavimas stovykloje paskatino įsitraukti į įvairių organizacijų (pvz., NVO) veiklas, prisijungti prie mokykloje organizuojamų neformaliojo ugdymo užsiėmimų (pvz., skautų judėjimo, robotikos, STEAM).  


Stovyklų vykdytojai pastebi, kad daugumą organizacinių klausimų išspręsti pavyko, suplanuotų veiklų – įvykdyti. Jie džiaugiasi turėję galimybę organizuoti stovyklas, tikisi panašių konkursų ir ateityje.

Parengta pagal LMNŠC Neformaliojo vaikų švietimo kokybės ir stebėsenos skyriaus informaciją